
Charles Saatchi Londra'daki yeni sergisinde Çin'den sonra Orta Doğu'nun yeni sanatına yer veriyor. Tabii Saatchi ve Orta Doğu bileşince hararetli tartışma kaçınılmaz.
LONDRA - Saatchi besbelli çağdaş sanat dünyasını çalkalamaya bayılıyor. Royal Academy'deki 'Sensation!' sergisinden beri durum böyle. Şimdi de Londra'nın York Dükü'nün karargahında açtığı ve girişini de bedava yaptığı yeni galerisinde bu defa da İslam dünyasından gelecek tepkileri bekliyor anlaşılan. Zıplayan Müslüman eşcinsel erkek resimlerinden Tahranlı fahişelerin (fotoğraf) ve transeksüellerin karikatürize heykellerine kadar Orta Doğulu sanatçıların eserlerine yer verdiği 'Orta Doğu'da Yeni Sanat'ta şansını zorluyor.
Resim, heykel ve enstalasyonlardan oluşan sergide çoğu 20'li ve 30'lu yaşlarında Irak, İran, Mısır, Tunus, Lübnan, Suriye ve Cezayirli 19 sanatçının işine yer veriliyor. Yaklaşık 90 işin gösterildiği sergide enstalasyonlar, Batının yüksek teknolojiden bolca faydalanan işlerine pek benzemiyor.
Cezayir asıllı Fransız sanatçı Kader Attia'nın alüminyum folyoyla çarşafa soktuğu 240 kadın figüründen oluşan işi Tahranlı sanatçı Rokni Haerizadeh'in tipik bir İran cenazesi ve cenaze yemeğini kontrast olarak kullandığı epik tabloları ve Ahmed Alsoudani'nin çocukken kaçtığı Bağdat'taki intihar bombacılarını, günlük hayata yerleşen katliam ve yıkımı, Abu Ghraib ve Guantanamo'yu resmettiği eserleri serginin öne çıkanları.
Ancak Charles Saatchi, Çin'in yeni sanatını Londra'ya taşıdığı bir önceki sergisinde olduğu gibi yine eleştiri bombardımanına tutuldu. The Independent'tan Michael Glover serginin politik olarak taraflı olduğunu ima ederek İsrailli sanatçılara neden yer verilmediğini sorarken Telegraph'ın kültür sanat eleştirmeni Richard Dorment ise serginin kataloğundaki iyimserliğini kendinde barındırmadığını söyledi. "Katalogta Lisa Farjam havalı havalı Avrupa'nın Orta Doğu'yu politik baskı dini hoşgörüsüzlük ve terörle eşanlamlı olarak görmesinden Müslüman toplumların kültürünün zenginliğini ve çeşitliliğini anlamamızı engelleyen klişe bir durum olarak bahsediyor" diyor Dorment "Ancak bence sergiye katılan sanatçılar böyle düşünmüyor. Avrupalılar'ın uzaktan gördüğü zalimlik bu sanatçıların sanatlarını yapma ortamının ta kendisi ve tam da bu yüzden en iyilerinin büyük çoğunluğu kendi ülkelerindeki baskılardan kaçmak için şimdi New York ve Paris'te yaşıyor." (Times / The Independent / Telegraph)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder